Monday, October 18, 2010

Kajian Perlaksanaan Sekolah Kemahiran Di Paris

UTUSAN MALAYSIA, 8 April 2010

PARIS 7 April - Kerajaan akan meneliti dan mempelajari pengalaman Perancis yang berjaya menarik 50 peratus daripada para pelajarnya mengikuti persekolahan aliran vokasional berbanding hanya 10 peratus di Malaysia, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, antara bakal dilakukan kerajaan untuk meningkatkan jumlah pelajar di sekolah vokasional di Malaysia ialah mengenal pasti kecenderungan pelajar terhadap bidang tersebut sejak sekolah rendah atau menengah rendah. Menurutnya, peningkatan jumlah pelajar daripada aliran vokasional amat penting untuk menampung keperluan negara pada masa depan berikutan penumpuan kerajaan pada masa ini terhadap sektor perindustrian berteknologi tinggi.

Jelasnya, hasrat Malaysia untuk bekerjasama dengan Perancis dalam bidang pendidikan khususnya berkaitan aliran vokasional itu disampaikan beliau semasa mengadakan kunjung hormat ke atas rakan sejawatnya, Luc Chatel di pejabatnya di sini semalam.

"Chatel memaklumkan bahawa di Perancis, kerajaan menyediakan sekolah-sekolah yang mencukupi untuk menampung kemasukan 50 peratus daripada keseluruhan pelajar-pelajarnya dalam sekolah aliran vokasional bagi memastikan tenaga kerja separuh mahir dan mahir dapat disediakan untuk sektor industri.

"Di Malaysia, bukan sahaja peratusan pelajar vokasional kita masih kecil iaitu 10 peratus malah kemudahan dan kelengkapan pembelajaran untuk pendidikan berasaskan kemahiran di sekolah berkaitan perlu ditambah," katanya kepada wartawan Malaysia di sini hari ini.

Muhyiddin berkata, pada masa ini kebanyakan pelajar di Malaysia masih kurang berminat memasuki sekolah-sekolah vokasional kerana ia masih dianggap sebagai sekolah menempatkan pelajar-pelajar yang tercicir dalam akademik semata-mata.

Sehubungan itu, tambahnya, Kementerian Pelajaran akan memantapkan sekolah-sekolah vokasional dan mengkaji untuk menambah lebih banyak sekolah aliran itu.

Menurutnya, ini bagi memastikan infrastruktur secukupnya disediakan terlebih dahulu sebelum Malaysia mencapai peratusan pelajar aliran vokasional yang tinggi seperti di Perancis.

"Kementerian akan memulakan usaha ke arah meningkatkan jumlah pelajar vokasional ini dengan mengenal pasti pelajar-pelajar yang kurang berminat dalam akademik bermula dari sekolah rendah atau tingkatan satu, dua dan tiga untuk dimasukkan ke aliran vokasional.

"Usaha menggalakkan dan memantapkan sekolah vokasional dalam sistem persekolahan penting untuk Malaysia memenuhi permintaan industri pada masa depan selaras dengan matlamat menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi," katanya.

Sementara itu, Muhyiddin memberitahu, Malaysia juga bercadang untuk memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan negara ini bagi kerjasama melatih guru-guru di Institut Pendidikan Guru (IPG) dalam bahasa Perancis bagi keperluan mengajar pelajar-pelajar dalam bahasa itu sebagai subjek pilihan.

Tambahnya, dalam pertemuan dengan Chatel semalam, turut dibincangkan adalah mengenai bagaimana melaksanakan pendidikan asas bermula dari prasekolah dan usaha mengurangkan buta huruf atau kegagalan menguasai kemahiran membaca, mengira dan menulis (3M) di kalangan pelajar.

Menurutnya, kerjasama dalam bidang berkaitan dengan Perancis amat penting dalam usaha Malaysia mencapai matlamat setiap murid sudah menguasai 3M ketika berada dalam tahun tiga persekolahan.

"Chatel pula ingin berkongsi pengalaman dengan Malaysia dalam menyediakan sekolah berasrama berikutan cadangan Perancis untuk membuka sekolah-sekolah sedemikian bagi kemudahan anak-anak penduduk miskin di negara ini," katanya. - utusan

No comments:

Post a Comment